Alguns consells

Sense ànim de fer cap llista total, aprofito que tinc uns quants amics que darrerament han optat per passar-se a la bici urbana i dedicar-los un post amb els que per a mi són consells bàsics quan comences a anar en bici per Barcelona (i suposo que per molts altres llocs). Si en teniu més, perquè segur que me’n deixo uns quants, us agrairé que els deixeu en els comentaris.

  • Abans de res, disfruta! Anar en bici al treball, a classe, al gimnàs, a comprar, a fer encàrrecs, on sigui….  és una experiència molt agradable que et carrega les piles d’energia positiva, estavia diners, sorolls i contaminació i t’apropa al teu entorn.
  • Tingues clara l’ordenança municipal, hi ha coses que a Barcelona no es poden fer sense ser multat, encara que a altres llocs sí es pugui.
  • Recorda que has de portar bons llums i un bon timbre. Cal ser visible i audible, per la teva seguretat i per la de tothom.
  • Utilitza el timbre sempre que calgui per avisar i evitar situacions de perill. Recorda que no és un arma per espantar ni esbroncar vianants, però tampoc siguis tímid, si l’utilitzes amb seny i algú s’espanta o ofèn, el problema és seu, no teu.
  • A Barcelona no cal que portis casc si no ho vols, jo en porto, però no sóc partidària de la seva obligatorietat.
  • Si has d’ocupar la vorera, que sigui prou ample, lluny dels portals i quan no hi ha gent. Si no es compleixen aquests requisits, baixa de la bici i camina al seu costat, que no et passarà res. Ja sé que algunes calçades són insegures pels ciclistes, però no trobo bé que traspassem el nostre problema als vianants, i sobretot que ens queixem de què els més forts (vehicles a motor) abusen dels més febles (nosaltres) i fem el mateix amb els vianants. Si vols més espais segurs, fes queixes, manifesta’t, twitteja, reivindica… però fes sentir als vianants tan segurs com t’agrada sentir-te tu quan vas a peu.
  • Quan circulis per la zona 30 i per norma per qualsevol lloc de la calçada, per la teva seguretat ocupa el centre del carril. És el teu dret, et fas més visible i evites els intents perillosos d’avançament per part de vehicles a motor. Si el que va darrera té pressa, s’haurà d’esperar, la ciutat no és una autopista. Si tens remordiments perquè evidentment no vas a 30 km/h, pensa en els conductors que esperen pacientment, sovint durant minuts, a que un cotxe aparqui sense cap problema. Es tracta de nivells de paciència, no passa res, mica en mica aniran aprenent, sobretot si tenen algun conegut o familiar que va en bici.
  • Busca els recorreguts més segurs i tranquils per arribar allà on vols. Sovint no són els més directes, però sovint també són més agradables. Anar en bici et permetrà trencar la monotonia de passar pel mateix lloc cada dia, descobriràs noves rutes, noves botigues, edificis bonics o curiosos, raconets de la teva ciutat que desconeixies… aprofita-ho sempre que puguis! Et pot anar bé alguna aplicació o web per calcular rutes, te’n recomano un parell: Ride the City (que permet trobar la ruta més ràpida, la segura i la més segura) i BikeCityGuide. Però no tinguis por de deixar-te portar pel teu sentit comú i trobar-ne de noves.
  • Jo no estic d’acord amb que els senyals de trànsit apliquin a tots per igual, molts s’haurien d’adaptar a vianants i bicicletes, seguint la línia de ciutats com París, però si circules per Barcelona, el semàfor vermell també va per a tu. Si te’l saltes, ens fas quedar malament a tots i probablement estàs generant una situació de perill. Si et sembla (com a mi) que la regulació viària és “motorcèntrica” i que cal canviar-la… benvingut! Fem activisme ciclista plegats? Busca’m al Twitter!
  • Procura anticipar-te a les situacions de risc, la majoria dels conductors no “van a per nosaltres”, però molts no estan prou acostumats a veure’ns o senzillament no miren, senyalitza bé els canvis de direcció, fes-te veure, no siguis impredictible. Si també ets conductor o motorista, molt millor, anant en bicicleta et podràs posar en el seu lloc i entendre com ens veuen i com reaccionen a la nostra presència, aprofita-ho! Cert que també hi ha una petita quota de conductors eixerebrats o maleducats que ens posen en perill a tots, vigila amb ells, per sort són una minoria però poden fer molt de mal.
  • En la mateixa línia, és important tenir “controlats” els vianants. N’hi ha amb tendència a passar per on volen, saltant-se semàfors i sense mirar. Estigues atent i fes servir el timbre sempre que calgui. Si el timbre és bo i no porten auriculars, et sentiran. Com que segur que també ets vianant, posa’t una mica en el seu lloc, deixant a banda la quota de vianants incívics i/o malcarats, n’hi ha molts que passegen i senzillament es despisten, sovint sense ser conscients que aquelles dues línies que els han pintat a la vorera són un carril. Avisa’ls però no els intimidis. Com els conductors, t’asseguro que han anat aprenent amb els anys, abans era molt pitjor.
  • Ves amb compte amb els carrilsbici mal dissenyats (també coneguts com #bicinyaps), a Barcelona en tenim uns quants. Ja que en aquests casos l’Ajuntament no ha vetllat per la nostra seguretat, ho hauràs de fer tu, i paral·lelament, reclamar, és clar. Si no diem res vol dir que tot ens està bé.
  • Si has de deixar la bici al carrer, ni que sigui un moment o a un lloc que et sembla molt segur, lliga-la bé amb una bona tanca o te la robaran. Barcelona és una ciutat de xoriços ciclistes, em sap greu però “es lo que hay”. Segurament per això les Brompton han tingut tant d’èxit a la nostra ciutat.

I recorda, això és una broma:

Advertisements

Un pensament a “Alguns consells”

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s