Casc o no casc

Sovint em pregunten perquè porto casc quan el meu posicionament respecte a la seva obligatorietat a ciutat és del tot contrari.

Considero que els periòdics globus-sonda de Trànsit i Ajuntament, així com la campanya del RACC adreçada a la nena de l’exorcista, no tenen com a intenció millorar la seguretat dels que anem en bici per ciutat ni fomentar el seu ús. Ben al contrari, fan èmfasi en els perills d’anar en bici i intenten assimilar ciclistes a motoristes, al temps que els fan responsables de prendre mal quan tenen una topada amb un vehicle a motor. Per a mi això és un greu error. Les persones que anem en bici no ens podem assimilar a les que van en moto, jo que he provat tots dos vehicles sé que el grau de perillositat no té res a veure i és ben evident que velocitats, maniobrabilitats i ús habitual són del tot diferents. Tots estem acostumats a veure motos a gran velocitat creuant-se entre els cotxes o accelerant en les rectes, en canvi, tret d’alguns cyclo-killers, la gran majoria dels ciclistes pedalen a ritme de passeig per carrilsbici o carrers pacificats, no són més que vianants que van una mica més ràpid. D’altra banda, no s’han de confondre ciclisme urbà i esportiu. Una cosa és que els ciclistes esportius portin casc (igual que el porten els corredors de F1, dins del cotxe) i altra de molt diferent és que una persona que agafa el bicing per anar per la Diagonal hagi d’anar equipada com per córrer Le Tour de France.

Si de debò es volgués millorar la seguretat dels que anem en bici, els responsables municipals i de trànsit prendrien nota del que es fa en llocs on realment es prioritzen els desplaçaments “ciclats”, és a dir, millorar infraestructures, fer-les més ràpides i segures, i de cap de les maneres posar un casc al cap de les persones. No cal ni anar de viatge, només veient el canal de YouTube de Bicycle Dutch està prou clar.

Llavors… perquè porto casc? No és per experiència (només he caigut una vegada en lliscar al pujar un gual, i vaig prendre mal als genolls, no al cap) i com ha quedat clar en el post, no és per convicció de que guanyi en seguretat. Probablement és per costum i per tranquilitzar als membres de la meva família que encara creuen, molts anys després d’anar en bici per Barcelona, que cada dia que surto per la porta em jugo la vida més que si anés a peu o en cotxe. La sensació de seguretat que té un no-ciclista, sobretot veient com es condueix a Barcelona i el poc respecte que tenen els que porten vehicles a motor amb els que no en portem (vianants i ciclistes) és molt poca, i la fragilitat de la persona a velocitat humana és molta. Per tant, porto casc perquè no em genera cap molèstia i regala tranquilitat als que m’estimen, però entenc perfectament als que no en porten i seguiré fent activisme perquè no sigui obligatori a la ciutat de Barcelona, igual que no ho és a la resta d’Europa, tot esperant que un dia Barcelona estigui prou pacificada com perquè pugui sortir de casa sense casc i sense fer patir a ningú.

Anuncis

8 thoughts on “Casc o no casc”

  1. Totalment d’acord excepte en una frase (no cal dir quina).
    Què en penses, d’obligar-vos a portar una matrícula ben visible que permeti sancionar les infraccions que cometeu? Potser si no donéssiu aquesta sensació d’impunitat absoluta, la gent us miraríem amb uns altres ulls.

  2. Gràcies pel comentari!
    No sóc especialment fan del gurú a qui tants ciclistes adoren, però si ja ho han dit ells tan bé i tan clar, no cal afegir massa més: http://www.copenhagenize.com/2008/12/bike-licences-are-stupid.html
    A banda de que no acabo d’entendre l’ús de la segona persona del plural, quan hauria de ser la primera, perquè que jo sàpiga el bicing també compta com a bicicleta i ningú t’impedeix portar un cartell amb les teves dades personals enganxat a front i esquena a fi de generar confiança a vianants i conductors, per donar exemple i veure si generes tendència. Certament et mirarien amb altres ulls.

    1. Tieta, estàs confonent “llicència” (pagament) amb “matrícula” (identificació)? No m’esperava això de tu! 😉
      M’alegra que el meu comentari hagi servit perquè abandonis el curiós sectarisme que teniu els ciclistes amb els del Bicing i ens tracteu com a iguals. Tot i que iguals no som, si t’hi fixes a les rodes portem un número que ens identifica, i que serveix per denunciar i multar qualsevol de les innumerables andròmines que creuen en vermell. Què tens en contra d’una mesura així per a les bicis?

  3. No hi ha confusió, una cosa va amb l’altra… o és que els license plates van exempts de pagament? El tema s’ha tractat àmpliament aquí: http://ipayroadtax.com/licensed-to-cycle/licensed-to-cycle/
    i també pel “gurú” aquí: http://www.copenhagenize.com/2010/03/folly-of-bicycle-licences.html no crec que calgui perdre més temps amb un debat que fa molt temps que va caducar als països que serveixen de model ciclista per a qui realment molt avançar cap a una mobilitat sostenible (l’expressió no m’agrada, però quan toca, toca). Sembla que encara hi ha molta gent que està encallada en arguments més vells que la tos, però el món segueix avançant i lamentablement per a alguns, cada vegada més ho fa a cops de pedalada (fins i tot teves).
    Per cert, jo et feia més partidari del RACC-casc i pensava que potser m’assessoraries sobre com posar-me el casc en la posició recomanada.

    1. Ui, no, en això del casc sóc tant ultraliberal com els teus ídols nòrdics, que tant creuen en la desregulació absoluta i el campi qui pugui (canviem els nostres ciutadans pels seus i després parlem). Jo estic en contra d’obligar a portar casc, cinturó i fins i tot de les tanques al costat de la carretera; qui es vulgui matar ja s’ho farà, mentre no faci mal a ningú.
      En canvi, obligar a identificar qualsevol artefacte que circuli més ràpid que un urbà caminant em sembla una mesura bastant lògica i ponderada. I em sembla que qui hi està en contra és perquè ja li va bé que no el puguin multar quan la lia, com la gent que està en contra de l’obligació de dur el DNI a sobre, no trobo cap altre motiu que la impunitat.

      També obligaria els que diuen “fer running” enlloc de “sortir a córrer” a que s’ho tatuïn a foc, però això ja és un altre tema.

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s