Senyalització inversa

Qualsevol ciclista urbà que hagi circulat pel carril bici de la Diagonal, entre Francesc Macià i la sortida de Barcelona, haurà patit la invasió sistemàtica del carril, en el moment de creuar, per part dels vianants. És un fet que no deixa der ser curiós: la majoria dels vianants caminen pel passeig, i quan arriben al semàfor canvien l’orientació de la seva marxa, fan una diagonal i travessen el carrer JUST pel carril bici, deixant el pas de vianants del tot desert.

Sempre he pensat que ho feien buscant la rampa, per no haver de baixar (i després pujar) el petit desnivell de la vorera. Mai m’he queixat, l’espai és prou ample, normalment els veus venir i mai m’he trobat (i menys encara generat) cap situació de perill. Però resulta que el que motiva aquest comportament anòmal dels vianants no és només la suposada cerca de la rampa, sinó la inversa senyalització que fa l’Ajuntament. En concret, al pas de vianants i bicis de Diagonal/Numància, el semàfor està invertit: al carril bici hi trobem l’homenet que marca el pas de vianants, i al pas de vianants la bici que marca el pas de bicis.

Potser la teoria de la conspiració que identifica el carril bici de la Diagonal com un lloc privilegiat per generar mals rotllos entre vianants i ciclistes és més ferma del que semblava: allà on tenim prou espai perquè tothom circuli sense interferir-se… posem una senyalització inversa als semàfors!

8 pensaments sobre “Senyalització inversa”

  1. Uf! una cosa més a criticar del carril bici de Diagonal. La veritat és que en això no havia pensat, tot i que m’havia adonat del problema. Crec que la rampa en sí pot influir, no per que el vianant busqui “el camí fàcil” a la rampa (no hi ha cap diferència, si un no té problemes de mobilitat), sinó per que visualment, estem acostumats a que la rampa és el lloc per on passar. El que tu dius del semàfor pot influir, sense dubte. A més, com que el carril bici desapareix a uns quants metres d’arribar al creuament (concretament en el lloc que dius), el vianant no té una visió de la “continuitat” del carril bici fins allà… simplement no se’n adona de que existeix.
    De totes maneres… la solució al carril bici de la Diagonal seria un canvi radical. No té sentit, ara per ara, un carril bici “barrejat” amb els peatons. Jo aposto per la segregació o la integració de la bici a les calçades laterals (on sigui possible).

  2. Gràcies pel teu comentari i totalment d’acord, Mane: el carril bici de la Diagonal necessita un canvi radical. Esperem que s’aprofiti la remodelació de la Diagonal per posar una mica de seny, perquè ara mateix només serveix perquè la gent agafi mala sang (tant ciclistes com vianants).
    Com a vianant, de manera involuntària, jo sempre busco les voreres i no les rampes, suposo que per evitar possibles relliscades, o potser perquè soc conscient de l’existència de les bicis, ves a saber…
    Pel que fa al’assumpte del post, ara acabo d’enviar un suggeriment/queixa a la web de l’Ajuntament, espero que serveixi per a alguna cosa, perquè la darrera vegada que ho vaig fer… bé, aquí estan els comentaris:

    Pedagogia o redundància?

  3. De quan passava a diari per allà (evidentment, fent zigazagues pel carril bici com a bon vianant per embestir tot ciclista que hi circulés) recordo que a l’arribar als semàfors, els vianants havíem de passar de l’esquerra del carril a la dreta, que és on hi havia el nostre pas. Segueix així?

  4. Jo em referia a la situació de l’enllaç que ha posat el Mane. El carril i el passeig de vianants tenen una aparent continuitat, però el semàfor està posat just a l’inrevés!
    Ara, l’enllaç que posa el Xavi només es pot qualificar, efectivament, d’engendre.
    Cada vegada tinc més clara la teoria de la planificació vial de la Diagonal com a lloc d’enfrontament entre ciclistes i vianants… i mira que en aquest tram hi ha espai de sobres per a tothom (cotxes inclosos).

Deixa una resposta a sinache Cancel·la la resposta